Groeten uit de rimboe (ja echt waar) - Reisverslag uit Cikananga, Indonesië van Ramona Althoff - WaarBenJij.nu Groeten uit de rimboe (ja echt waar) - Reisverslag uit Cikananga, Indonesië van Ramona Althoff - WaarBenJij.nu

Groeten uit de rimboe (ja echt waar)

Blijf op de hoogte en volg Ramona

23 Januari 2014 | Indonesië, Cikananga

Het belangrijkste is dat ik goed ben aangekomen. Mijn vlucht naar Abu Dhabi ging snel voorbij. Ik had 2 stoelen voor mezelf dus ruimte genoeg. Ondanks dat ik normaal niet kan slapen zonder in mijn bed te liggen heb ik afgezien van de tijd dat ik gegeten heb alleen maar geslapen. Ik was echt kapot. M'n ogen gingen alleen open op de momenten dat de stewardess langs kwam om te vragen wat ik wilde drinken en toen ons viergangenmenu om 00:00u werd geserveerd. Na 6 uur vliegen landden we in Abu Dhabi. Hier had ik 4 uur de tijd tot mijn volgende vlucht. Dit was het eerste moment dat ik m'n ogen uit heb gekeken. Ik kon over alle hoofden heen kijken zo klein was iedereen!! De vlucht naar Jakarta was wat minder comfortabel. Het vliegtuig was vol dus er zaten 2 mensen naast mij. Ik voelde me totaal niet op m'n gemak bij de jongen die naast mij zat. Hij wilde steeds aandacht en kletste over mij met zijn vrienden die de rij voor ons zaten. Gelukkig zat bij hen ook een meisje die het in de gaten had en zich ook niet prettig voelde waarna ze met mijn buurman van zitplaats heeft geruild. Nu zat ik naast dat. Meisje en daarnaast nog een hele aardige man allebei afkomstig uit Indonesië. We hebben af en toe zitten kletsen maar ook dit keer heb ik weer heerlijk geslapen en verder nog een film gekeken. Na 8 uur vliegen kwam ik eindelijk aan in Jakarta. Hier stond de driver met nog een ander meisje uit Nederland (zij is al lange tijd op het project) op mij te wachten. Ik bereidde me voor op een 8 uur durende autorit maar het viel reuze mee! Omdat het al zo laat was (inmiddels 23:30u toen we vertrokken) was het niet zo druk op de weg. Het verbaasde mij wel dat alle straatkraampjes om 1:00u nog steeds open waren. Er was niemand die er was om te gaan shoppen ofzo! Het eerste stuk ging over een geasfalteerde weg maar helaas het laatste uur niet. Het was een lange hobbelwegen waar je echt geen tegenliggers wil tegenkomen. We moesten de berg op dus dat werkte ook niet echt mee. Door het regenseizoen waren de wegen nog slechter dan normaal. Sommige stukken was je lopend denk ik even snel. Onderweg heb ik even ontbijt kunnen kopen want dat kan in het dorpje van m'n project helaas niet. Om 3:30u arriveerden we al bij Cikananga. Onze rit duurde maar 4 uur gelukkig terwijl ik meerdere verhalen heb gehoord van 7 tot 8 uur rijden.... De regen kwam met bakken uit de lucht en iedereen sliep natuurlijk dus dat was een minder fijne binnenkomer. Ik heb snel m'n bed opgemaakt en ben gelijk in slaap gevallen.

Op dag 1 mocht ik lekker uitslapen. Ik stond om half 11 op en wilde gaan douchen. Tot mijn grote schrik was de douche niet meer dan een kraan met een bakje. En koud water natuurlijk! Geen douche de komende weken dus. Inmiddels ben ik wel gewend aan het koude water en het wassen met een washandje en bakjes koud water die je over je lichaam gooit. De toiletten zijn ook niet erg handig (lees een soort Frans toilet), maar mijn beenspieren worden er gelukkig wel sterker van! Vervolgens kon ik direct aanschuiven voor de lunch. Op dit moment zijn er 3 researchers en 6 volunteers. Ze komen oa uit Ohio, Frankrijk, Duitsland en Nederland. We krijgen 2 keer per dag een warme maaltijd verzorgd door iemand uit het dorp. Het eten is heerlijk maar wel alleen maar rijst zoals verwacht. Soms krijgen we kleine stukjes van een soort aardappel erbij.

Na het eten kreeg ik een rondleiding over het park. Het is 14 hectare groot en eigenlijk een soort dierentuin maar dan met dieren die worden opgevangen en die hopelijk weer in de natuur vrij gelaten kunnen worden. Ze hebben veel verschillende diersoorten. Van kaketoe tot Arend, veel soorten apen (bv makaken, orang Utans en leaf monkey's), maar ook slow lorissen, sun bears, krokodillen, een soort struisvogels, otters, schildpadden, neushoornvogels en nog veel meer andere soorten. Er is ook een kliniek waar de dieren medische hulp kunnen krijgen. Verder zijn het de locals uit het dorp die de dieren verzorgen waarbij wij mogen helpen. De activiteiten zijn vooral het schoonmaken van hokken, eten bereiden voor de dieren, de dieren observeren en soms zelfs het stimuleren van van bepaalde activiteiten. Dit wordt soms afgewisseld met een middag teamwork.

Na de rondleiding ben ik het dorpje in gegaan. Iemand van de office van het project vond het leuk om mee te gaan en heeft me allerlei mooie plekken laten zien. Er zijn hier veel rijstvelden waar ik tussendoor heb gelopen en we zijn langs verschillende uitkijkpunten gelopen. Het was echt wen uitzicht om nooit meer te vergeten. De mensen zijn ook allemaal heel vriendelijk. Helaas regende het wel veel maar dat mocht de pret niet bederven. Alle mannen houden van grapjes maken dus dat was ook wel even wennen. Ik stelde mij voor en een van de mannen begon gelijk keihard te lachen terwijl hij mijn naam steeds herhaalde. Het was best grappig eigenlijk. Vervolgens vertelde hij dat 'ramo' vinger betekent hier. Dus nu als ik hem tegen kom wijst hij altijd eerst naar zijn vingers en begint dan te lachen. Hij vergeet mijn naam dus zeker niet meer! 'S avonds hebben we om 18:00u gegeten en daarna gezellig spelletjes gedaan met de anderen.

Op mijn eerste werkdag was ik 's ochtends vrij. Een normale dag is werken van 7-11:30 dan van 11:30-13:00 pauze en dan van 13:00-16:00 weer werken. Maar de slow lorissen worden pas om 16:00-20:00 verzorgd waardoor ik in de morgen vrij was. In de middag hadden we teamwork op planning staan. We moesten de takken en boomstammen in de hokken van de slow lorissen vervangen dus gingen we op pad met een paar messen en een kleine zaag. Jawel ik heb mij. Eerste boom omgehakt met alleen een groot mes! Haha ik was best trots op mezelf. We moesten echt door de bosjes, spinnenwebben enz lopen dus dat was wel even slikken. Het resultaat mag er wel zijn want de hokken zijn weer prachtig gevuld.

Daarna moest ik de slow loris verzorgen. 39 hokken...... Voedsel en water verschonen. Voedsel betekent dus enorm veel fruit en groente in stukjes snijden. En het iets mindere werk: de achterpoten uit krekels trekken zodat ze niet meer weg kunnen springen. Eerst dacht ik now ay dat ik dat doe maarja het hoort er nou eenmaal bij. Tijd om m'n grenzen te verleggen! Verder moest de vloer ook nog geschrobd worden en heb ik de slow loris nog wat geobserveerd. Het zijn echt enorm schattige diertjes die je zo intens kunnen aankijken dat je meteen verliefd op ze wordt.

Na de slow loris heb ik nog even in de kliniek mee gekeken bij het verschonen van wonden. Als er binnenkort een operatie plaats vindt mag ik ook mee kijken! Helaas moest ik wel alleen eten doordat het al zo laat was maar er waren gelukkig nog wel mensen dus het was niet zo erg. Ik lig nu in bed dit bericht te typen zodat ik hem kan versturen als ik naar een wat verder gelegen dorp ga waar een internetcafe zit.

Nog wat kleine dingen. Er zitten hier echt enorm veel spinnen niet normaal. Ik moest vanmiddag door spinnenwebben enz lopen dus ik heb mezelf wel een schouderklopje gegeven. Toen ik de deur van de dormity (slaapzaal) open deed zag ik een spin waarvan alleen het lichaam al 4 cm was op de muur naast ,mijn bed zitten. Dat heb ik weer.... Jullie kunnen dus wel nagaan wat voor gevoel ik soms heb als ik in bed lig en overal spinnen zie ;) ik hoop dat mijn spinnenwebben hierdoor snel zal overgaan. Verder word ik lek geprikt door de muggen. Heel irritant de eerste bult had ik al na 5 min.... We hebben hier veel huisdieren uit het dorp . Die vaak langs komen voor aandacht. Verschillende katten, honden, kippen en een haan. En heeeeeeele irritante krekels.

Ik ga nu echt stoppen want het is alweer veel te laat! Morgen moet ik beginnen bij de sun bears en de soort van struisvogels en 's middags spelen met de neushoornvogel en hem leren vliegen en daarna alle schildpadden verzorgen. Het wordt dus een drukke dag.

Toch nog maar een klein verslag van mijn eerste lange werkdag. Om half 7 ging de wekker helaas alweer. Snel ontbijten en op naar the feeding house (hier ligt al het eten voor de dieren en daar verzamelt iedereen om de porties te verzamelen). Vervolgens moest ik het bos in om hele grote takken takken af te snijden voor de apen. Ik heb vandaag Allen geholpen. Eerst 2 grote kratten vol met bananen in stukjes gesneden. En ja de angst van Nederlanders bij een krat bananen was werkelijkheid.... Ineens zat er een spin noooooo. Ik heb gelijk alles op de grond gegooid en probeerde kalm te blijven wat overigens goed is gelukt. We begonnen ons rondje binden sun bears. Ik moest het hele hok schoonmaken en daarna schrobben best zwaar werk. En het stonk vooral mega erg. Daarna mocht ik vruchten verstoppen en verspreiden. Op naar het tweede hok met sun bears. Deze was 2 keer zo groot en dus ook zo smerig. Hetzelfde rondje weer gemaakt en daarna het eten in bamboestengels verstopt en honing in een palmboom gestopt en in allerlei speelgoed. Helaas is alles binnen 5 minuten ook weer gesloopt maar we waren trots op het resultaat. Nu op naar de quashedaris. Overal een mand bananen gedropt en toen naar de varkens. Daar heb ik ongeveer 50 maïskolven moeten pellen een heel karwei. De rest van de dag krijgen jullie nog te horen!

Ik hoop dat jullie zo een beetje een idee hebben gekregen van wat zich hier allemaal afspeelt en hoe mijn leven in de rimboe eruit ziet! Helaas heb ik geen internet op het project dus ik weet niet precies wanneer ik weer internet heb.

Maak jullie geen zorgen over mij!!
Liefs en een dikke knuffel

Ps. de foto's komen snel maar mocht nu even snel internet van een volunteer gebruiken.

  • 23 Januari 2014 - 14:10

    Adrie Dijke:

    Hallo Ramona,
    Ik weet het niet zeker, maar ik heb de indruk dat je harder werkt dan bij SHO, en dat je geniet met volle teugen. Houden zo. Groetjes, A3.

  • 23 Januari 2014 - 14:25

    Ine & Ton Hwersbach:

    Lieve Ramona,
    Wat heb jij al veel meegemaakt in een paar dagen,en allemaal ongewone dingen, misschien niet allemaal even leuk! Maar daardoor leer je wel er het leven in primitief Indonesië kennen.
    Wij zijn ook in Bogor geweest met onze Indonesië reis we maakten daar een wandeling door de schitterende botanische tuinen, waar ook het zomerpaleis staat van de vroegere president Soekarno.
    Het is nu een conferentieoord, zeer de moeite waard om te gaan zien als je in de gelegenheid bent.
    Hier met ons alles goed, het is vandaag koud en mistig dat is minder goed.
    Wij kijken uit naar je volgende reisverhaal, fijne tijd nog in Bogor.

    Hartelijke groeten uit Maasland van Ton & Ine

  • 23 Januari 2014 - 20:58

    Aschwin:

    Hahaha die spinnen! Hoe is het met de bananen afgelopen? Heb je iemand er bij gehaald of zelf gefixt? Ik wil wel ruilen, de vele pasta voor oneindig rijst (a) veel plezier komende dagen!

  • 25 Januari 2014 - 20:42

    Bianca SHO:

    He Ramona, wat leuk om te lezen over je avonturen in de rimboe, je maakt daar in een dag meer mee dan wij in 10 jaar ha ha!!Lijkt me echt geweldig om je zo in te zetten voor de diertjes. Alleen qua douchen en toilet zou ik niet met je willen ruilen hoor!Nou Ramona geniet van deze bijzondere tijd en ik kijk uit naar je volgende verhaal!Pas goed op jezelf, lieve groetjes Bianca

  • 27 Januari 2014 - 15:18

    Frans Willemsen:

    Lieve Ramona,
    Leuk om je reisverslagen te lezen.Ik hoop dat je inmiddels een beetje bent ingeburgerd, maar dat zal wel lukken. Begrijp uit je verslagen dat het wel aanpoten is, ach alles went.Ben benieuwd of het eten nog wat gevarieerder wordt.Kun je daar wel chocoladerepen met noten krijgen?
    Wacht je volgende verslagen nieuwsgierig af en hopelijk ook fotos.
    Geniet van je tijd daar en maak er wat moois van.
    Gr.Frans

  • 28 Januari 2014 - 16:43

    Astrid Coenraadts:

    Hallo Ramona,

    Wat leuk en spannend om je reisverslag te lezen, nou je hebt wel profijt aan de bodypump lessen zo te lezen......

    Groetjes Astrid

  • 02 Februari 2014 - 10:12

    Sonja :

    hoi liefe schat,jeetje zeg wat een avontuur super joh om te lezen hoe het je daar vergaat ,en brrrr spinnen mwhaaa ik had geen oog dicht gedaan ,chapoo ben benieuwd naar je foto.s en je verhalen super van je
    dat je dit doet een mooije levenservaring die je voor altijd bij je draagt doe je goed schat
    dikke knuffels van ons
    sonja jan en sietse

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ramona

Actief sinds 15 Dec. 2013
Verslag gelezen: 721
Totaal aantal bezoekers 42107

Voorgaande reizen:

18 Februari 2016 - 12 Mei 2016

Coschap Zambia en rondreis Afrika

19 Januari 2014 - 12 Juni 2014

Backpacken door Indonesië!

Landen bezocht: